Tankar kring "Tänk karaktär"

Jag har precis tagit mig igen två kapitel i Fuck Logic. Och det senste handlade om att skapa kraktärer för varumärken. Författaren till boken, Per Robert Öhlin, skriver efter några stycken om att karaktärsskapandet för varumärken aldrig kom till Sverige efter att man börjat med det i USA. Här märks det att boken har några år på nacken vill jag lova. För är det inte just detta som vi ser i varannan tv-reklam just nu?
Man får väl säga att allt började med ICA. Därefter har många företag blivit inspirerade och vi kan skratta åt Tele2´s Frank "Born to be cheap"/sheep och man kan även nämna 3 när man är inne på telebolag.
Ett dåligt exempel men i samma genre är ändå Rusta, familjeföretag som det är.

Väntar med spänning vart familjeföretag jag jobbar på ska skapa för karaktärer för jag tror inte detta är någon nedåtgående trend. ICA kan hålla på några år till om skådespelarna hänger kvar och har kontrakt. Men då ICA byter stil kommer inte fler stanna kvar vid karaktärer heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0