Allemansrätten...

.. och landsbygdsfenomen. Skulle detta inlägget kunna heta. För efter knappt ett dygns vistelse mitt i Småland ger jag mig ut på 20 km lång cykeltur. Jag hinner knappt cykla sisådär 2 km förrän första hindret kommer, det är dock inte så oväntat eftersom det har funnits en bom in till grusvägen i ett par år nu. Men bara där visar den gamla skogägaren, Koskull, att på min mark är man inte om man inte får. Men jag ger mig inte utan hoppar av cykeln och traskar bland sten och stock med min moutainbike bredvid mig. Och under resterande cykeltur genom skogen inser jag att inte bara bommen ska få motionärer att välja annan väg då han lagt ut gigantiskt grus på vägen så jag har skakskador när jag närmar mig slutet och skogsvägen dela sig i tu. Jag väljer den minst steniga vägen. Och inte nog med hittills övervunna hinder. Rätt som det är utbrister jag i ett NEJ! för då ligger ett träd mitt över grusvägen. Som tur är var det inte den största delen av trädet och jag beslutar mig för att bära över cykeln.


Självklart inte jag på bilden men det är likt i mitt sätt att bära

Jag fortsätter min tur igenom Öpestorp, Öja, Granshom och sedermera vänder jag när jag cyklat igenom Gemla och kommit till Härensås. På vägen tillbaka möter jag två yngre damer som är ute och springer med sina hundar. Och de nickar på ett diskret hejande-vis. Då slår det mig att det är så typiskt på landet. Alla hejar på alla. Så kommer jag åter på min cykel i en vinande fart genom Öpestorp och möter en man i sin pickis. Han hälsar med hela handen. Vad gör jag på mitt storstadsätt, hälsar lite diskret alldeles för sent så klart - totalt i chock.

Även om jag är van vid att spatsera även i Göteborgs förorters skogar och där gör man på samma sätt, så känns det för mig så helt fel då jag inte känner mig hemma här. Jag kallar detta för ett landsbygdsfenomen och jag är säker på att fler sådana dyker upp under min 10 dagar långa vistelse i Småland pågår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0